Wiosna to wspaniały czas, kiedy wszystko budzi się do życia, a w sklepach zaczynają pojawiać się świeże nowalijki. Pierwsze promienie słońca i tęsknota za latem sprawiają, że młode warzywa często trafiają na nasz stół. Jak je wybierać, aby zachować zdrowie?


Uprawa nowalijek

Czym są nowalijki? Są to wszystkie młode warzywa, które pojawiają się na rynku szczególnie wczesną wiosną. Uprawa młodych warzyw i owoców zaczyna się dużo wcześniej niż prawdziwa wiosna. Dzięki temu można się nimi cieszyć szybciej, ale ważne jest, aby wybierać te warzywa z głową. Staraj się unikać zbyt pięknych i zbyt dużych warzyw – chociaż kuszą one swoim wyglądem, to zastanów się lepiej, dlaczego są takie równe i ładne? To zazwyczaj efekt używania różnych środków chemicznych i dużej ilości nawozów, które mają zrekompensować ich mniej pełny smak, którego uzyskanie jest możliwe tylko wtedy, kiedy dojrzewają na prawdziwym słońcu, a nie w doświetlanej szklarni. Staraj się wybierać nowalijki pochodzące z biologicznych i ekologicznych upraw, w ich przypadku wiadomo, że są naprawdę zdrowe i swój wygląd zawdzięczają naturze.


Wyhoduj nowalijki w kuchni!

Doskonałym pomysłem jest samodzielna uprawa nowalijek. Nie potrzeba do tego wiele – wystarczą spodki z wodą, kilka doniczek i miejsca na blacie kuchennym lub parapecie. Świeży szczypiorek uzyskuje się z cebuli, wystarczy położyć niewielka, jędrną cebulę na talerzyku lub spodku z wodą i położyć w słonecznym miejscu. Szczypiorek pojawi się po kilku dniach. Chcesz spróbować świeżej natki pietruszki albo liści buraczków? Kiedy gotujesz obiad, odkrój górną część tych warzyw i umieść na spodku z wodą. Po kilku dniach pojawią się listki, które można spożywać! Możesz także zasiać nowalijki w ziemi. Najłatwiejsze w uprawie są rzodkiewki oraz sałata, nie potrzebują wiele miejsca ani żadnych specjalnych warunków. Wystarczy włożyć je płytko do ziemi i regularnie podlewać, pojawią się po kilkunastu dniach. Wybierając samodzielną uprawę na parapecie, ma się pewność, że nowalijki są naprawdę świeże i zdrowe!


Rzodkiewka na zdrowie!

Rzodkiewka jest nowalijką, którą powinny zainteresować się wszystkie osoby mające problemy z trawieniem, ponieważ pobudza ona produkcję żółci w wątrobie. Jest polecana również w diecie osób, które są męczone uciążliwym kaszlem. Jej charakterystyczny, lekko ostry smak doskonale komponuje się z różnymi wędlinami, sałatkami i białym serem, więc jeść można ją na różne sposoby.


nowalijki


Buraczki na układ krwionośny

Młode buraczki mogą być używane do przygotowania smacznych zup i sałatek, a listki mogą być urozmaiceniem sałatek lub kanapek. Buraczki powinny znaleźć się w diecie osób, które mają problemy z układem krwionośnym. Zapobiegają anemii i zwiększają przyswajanie tlenu przez komórki całego ciała. Wykazano także, że mają właściwości przeciwnowotworowe.


Sałata dla ciężarnych

Sałata jest niskokaloryczna, więc polecamy ją szczególnie osobom, które są na diecie – ale powinny sięgnąć po nią również kobiety w ciąży. Jest bardzo bogatym źródłem kwasu foliowego, który wspomaga prawidłowy rozwój płodu.


Natka pietruszki – bogate źródło witaminy C

Zazwyczaj to pomidory są polecane wśród nowalijek jako bogate źródło witaminy C, ale wiosną nie są one zbyt smaczne. Natka pietruszki pod względem zawartości tej witaminy nie jest gorsza, a do tego pomaga oczyszczać organizm z toksyn!


Jedzenie nowalijek to dobry zwyczaj, który warto wprowadzić do swojej rodziny. Dzięki temu ty i twoi bliscy poczujecie się lepiej i przywitacie wiosnę w doskonałej formie!

Nowalijki dla zdrowia! Otwieramy sezon na zdrowie! Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1