Odporność organizmu jest dla nas niezwykle ważna, jednak dość łatwo sprawić, aby została obniżona. Wystarczy kilka złych nawyków, niepoprawna dieta, duża ilość stresu i brak aktywności fizycznej, aby nasz układ immunologiczny przestał radzić sobie z atakującymi nas wirusami. Sprawdź, w jaki sposób możesz podnieść odporność organizmu i cieszyć się pełnią zdrowia i sił witalnych!


Odporność organizmu, czyli…? Odporność swoista a odporność nieswoista

Odporność naszego organizmu jest bezpośrednio związana z funkcjonowaniem układu odpornościowego zwanego również układem immunologicznym. Jego głównym zadaniem jest ochrona ciała przed wszelkiego rodzaju wirusami, bakteriami i drobnoustrojami, które mogą doprowadzić do wywołania choroby. Układ odpornościowy buduje odporność organizmu poprzez stworzenie specjalnej bariery, która hamuje dostawanie się do naszego ciała bakterii i wirusów, a także niszczenie tych, którym udało się do niego dostać.


Choć wyróżnia się kilka rodzajów odporności, najpopularniejszy podział dotyczy jej dwóch typów. Odporność nieswoista jest tzw. odpornością wrodzoną, którą otrzymujemy wraz z genami, zaś odporność swoista jest funkcją nabytą i wykształca się dopiero podczas kontaktu z różnego rodzaju „zagrożeniami” w postaci wspomnianych już wirusów lub bakterii.


jak wzmocnić odporność


Powody obniżonej odporności

Obniżona odporność organizmu, jeśli występuje przejściowo, jest zwykle powodowana dużą ilością stresu, złą dietą, brakiem jakiejkolwiek aktywności fizycznej, którą nierzadko zastępuje częste korzystanie z używek, a także mniejszą ilością snu od tej, której organizm aktualnie wymaga. Obniżona odporność może przejawiać się różnego rodzaju chorobami, w tym np. infekcjami dróg oddechowych, przeziębieniami lub po prostu ogólnym osłabieniem. Poważniejsze zaburzenia odporności organizmu (nazywane także niedoborem odporności) są zwykle znacznie poważniejsze, mogą prowadzić do ciężkich schorzeń i wymagają kontaktu ze specjalistą.


Jak wzmocnić odporność organizmu?

Aby podnieść odporność organizmu, warto przeanalizować swój styl życia i wyeliminować z niego złe nawyki, których miejsce powinny zastąpić te dobre. Bazą wszelkich zmian powinno być ustalenie nowej, poprawnie zbilansowanej diety, która będzie bogata w witaminy, odpowiednie składniki oraz wszystkie potrzebne naszemu organizmowi makro- i mikroelementy. Do diety warto dodać również stałą aktywność sportową. Regularny wysiłek fizyczny nie tylko podniesie odporność organizmu, ale pozytywnie wpłynie na kondycję całego ciała, a nawet umysłu.


Warto też całkowicie zrezygnować lub przynajmniej ograniczyć do minimum wszelkie używki i zadbać o odpowiednią higienę snu i odpoczynku. Wystarczająca ilość godzin poświęcanych na sen powinna wynosić ok. 8 i ważne jest, aby pomieszczenie, w którym śpimy, było wywietrzone i nie posiadało zbędnych „rozpraszaczy” – takich jak włączony sprzęt elektroniczny bądź świecące urządzenia. Jeśli jesteśmy osobami, które narażone są na częsty stres – warto dodatkowo rozważyć zabiegi relaksacyjne lub trening jogi, który ma zbawienne działanie na organizm traktowany holistycznie – jako całość.

Odporność organizmu – jak ją wzmocnić? Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1
Komentarze(2)
    • ~Fara
      18 marzec 2016

      Jak to się mówi, jestes tym co jesz. Nie ograniczam się w jedzeniu konkretnych produktów, ale stawiam na rzeczy wysokiej jakości, bez chemii i naturalne. Ostatnio robiłam zamówienie w sklepie internetowym Solera i własnie do mnie przyszły oliwy, warzywa marynowane itd. Wolę sama gotowac a jak chodze na miasto, to na pewno nie do fast foodów.

      • ~loczek
        26 czerwiec 2017

        My jesteśmy wielkimi zwolennikami naturalnych koktajli. Odkąd mikołaj przyniósł nam wyciskarkę, robimy je co drugi dzień. Do tego sport, probiotyki, jak acidolac w okresie największego zagrożenia wirusami. Miód i cytryna i odporność jest w niezłej formie.