Żaden mieszkaniec krajów śródziemnomorskich nie wyobraża sobie dnia bez skosztowania oliwy. Regularne jej spożywanie zapewnia im dobre samopoczucie i nadzwyczajną kondycję do późnej starości. Chcesz cieszyć się zdrowiem i pogodą ducha w kwiecie wieku? Sprawdź, jak może ci w tym pomóc oliwa z oliwek.


Jak powstaje oliwa z oliwek?

Oliwa z oliwek pozyskiwana jest w wyniku tłoczenia na zimno lub na gorąco miąższu owoców drzewa oliwkowego. Tłoczenie polega na uzyskaniu oleju poprzez wyciskanie, ugniatanie, np. za pomocą prasy. Drzewa oliwne uprawiane są głównie w krajach śródziemnomorskich – w Grecji, we Włoszech, w Chorwacji, Czarnogórze, Turcji, Syrii, Izraelu, ale również w innych rejonach o ciepłym klimacie, np. na Wyspach Kanaryjskich, Ameryce Południowej czy w Indiach. Drzewa oliwne należą do rodzaju uprawnych, nie występują w stanie dzikim. Jako rośliny długowieczne potrafią żyć nawet kilkaset lat. W Polsce drzewka oliwne występują tylko jako rośliny doniczkowe ozdobne, ze względu na panujące mrozy.


Wartości zdrowotne oliwy z oliwek

Oliwa z pierwszego tłoczenia, bo taką najlepiej wybierać, to nieocenione bogactwo witaminy E, zwanej witaminą młodości. Pozwala zachować promienną, zdrową cerę, świeży umysł, a dodatkowo opóźnia procesy starzenia. Najlepszą rekomendacją działania tej witaminy są Grecy czy Włosi, którzy cieszą się dobrą kondycją i zdrowiem do późnej starości, a w ich codziennym menu nie może zabraknąć oliwy z oliwek. Warto zwrócić uwagę, że oliwa z oliwek to składnik wielu kremów i kosmetyków pielęgnacyjnych. Z jej pomocą można zadbać o młody wygląd od wewnątrz i od zewnątrz.


Oliwia z oliwek zawiera też cenną dla wzroku witaminę A. Regularne spożywanie oliwy z oliwek poprawia wygląd skóry, wzmacnia osłabione paznokcie, wspomaga produkcję hormonów, a także chroni przed nowotworami i chorobami serca.


Regularne spożywanie oliwy z oliwek chroni przed miażdżycą, cukrzycą oraz nadciśnieniem tętniczym, a to dzięki zawartości kwasów tłuszczowych jednonasyconych. Ponadto ma wpływ na obniżenie poziomu złego cholesterolu (nawet do 20%), a podwyższenie dobrego. Zawartość kwasów tłuszczowych jednonasyconych wpływa także na obniżenie poziomu cukru we krwi. Powinni regularnie spożywać ją chorzy na cukrzycę. 


Oliwę z oliwek warto włączyć do menu, gdy zależy nam za uzyskaniu zgrabnej sylwetki. Co prawda, sama oliwa nie jest niskokaloryczna, ale za to hamuje działanie kilkudziesięciu genów związanych z otyłością. Warto na niej smażyć lub wykorzystywać ją jako dodatek do sałatek i innych dań. 


oliwa z oliwek


Jaka oliwa z oliwek będzie najlepsza?

Kupując oliwę, najlepiej wybrać oliwę z oliwek extravergine, czyli oliwę z pierwszego tłoczenia. Jest najbardziej wartościowa dla organizmu, nie podlega żadnym procesom chemicznych, zawiera sam czysty olej z oliwek. W sklepach możesz znaleźć także inne odmiany oliwy z oliwek: oliwę z oliwek vergine, rafinowaną (pure), sansa (pomace). Każda z wymienionych jest oliwą gorszej jakości niż extravergine.


Warto też zwrócić uwagę czy oliwa z oliwek posiada certyfikat PDO (chroniona nazwa pochodzenia) lub PGI (chronione oznaczenie geograficzne). Ponadto szukaj na produkcie certyfikatu BIO, świadczącego o tym, że produkt jest w pełni ekologiczny.


Jak spożywać oliwę z oliwek?

Oliwa z oliwek może być używana do smażenia, ale trzeba tutaj zwrócić uwagę na to, aby smażenie odbywało się na niewielkim ogniu.


W Polsce najczęściej używa się oliwy jako dressingu do sałatek, co jest zdrowym i pysznym rozwiązaniem. My polecamy jedzenie oliwy jak mieszkańcy basenu Morza Śródziemnego, czyli maczanie chleba i bagietki w oliwie.


Przywitaj w swojej kuchni oliwę z oliwek i zapewnij jej stałe miejsce w codziennym menu, a szybko przekonasz się o jej właściwościach zdrowotnych. Jeśli chcesz żyć zdrowo, oliwa z oliwek to produkt, którego nie może zabraknąć w twojej kuchni.

Oliwa z oliwek i jej drogocenne właściwości Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1