Żyjemy w nieustannym stresie. Praca, życie prywatne, walka o utrzymanie pozycji zawodowej, zabieganie o pieniądze. To wszystko powoduje w naszym organizmie ogromne szkody, a stres nierozładowany przez dłuższy czas może prowadzić nawet do powstawania nerwic. Jak z tym walczyć? Nie mamy przecież możliwości codziennie po pracy bywać w SPA, a odprężanie się przy kuflu piwa również nie wychodzi na zdrowie. Na szczęście istnieją techniki relaksacyjne, dzięki którym możemy sobie doskonale radzić ze stresem. Pragniemy wam je tutaj przedstawić. 


Napinanie i rozluźnianie mięśni

Niby nic takiego, a jednak potrafi zdziałać cuda. Postaraj się napiąć każdy, nawet najmniejszy mięsień. Zaciśnij pięści, wykrzyw twarz, nie zapomnij o mięśniach brzucha, ud, pośladków, barkach… W takim spięciu wytrzymaj przez chwilę, a potem powoli rozluźnij mięśnie. Przyjemne, prawda? Spinając mięśnie, weź głęboki wdech, przez chwilę wstrzymaj powietrze i wraz z rozluźnianiem mięśni wypuszczaj je.


Oddychanie przeponowe

Poprzednie ćwiczenie możesz połączyć z tym, jednak jeżeli jeszcze nie umiesz poprawnie oddychać przeponą, najlepiej skupić się tylko na nim. Połóż się na plecach, swoją dłoń umieść na górnej części brzucha. Weź głęboki wdech, zatrzymaj powietrze, a potem wypuść. Ćwiczenie z oddychaniem możesz przeprowadzać na bardzo wiele sposobów. Na przykład: długi wdech, średnie wstrzymanie powietrza, krótki wydech. Albo szybki wdech, a bardzo długi wydech. Możesz improwizować. Dobrze jest również wydychać powietrze na słynnym „ssss”, ewentualnie na jakiejś samogłosce, którą będziesz artykułować z dźwiękiem. Popularnym ćwiczeniem oddechowym jest czytanie jak największej ilości słów lub zdań na jednym wdechu. Dzięki temu możesz też z dnia na dzień monitorować swoje postępy.


techniki relaksacyjne


Wizualizacja bezpiecznego miejsca

Wizualizacje to bardzo popularne techniki relaksacyjne. Wyobraź sobie najpiękniejsze miejsce, w jakim kiedykolwiek byłaś albo które widziałaś tylko ze zdjęć. Może to być też miejsce, które istnieje wyłącznie w twojej wyobraźni. Postaraj się doświadczyć obecności w nim wszystkimi zmysłami. Nie tylko oglądając piękne widoki, ale i wdychając zapach kwiatów, dotykając miękkiego piasku, smakując malin, słuchając śpiewu ptaków… Postaraj się zanurzyć w tym miejscu jak najgłębiej, tak żeby żadne myśli dotyczące twoich problemów nie były w stanie cię od niego odciągnąć. Uspokój oddech i ciesz się swoją obecnością w tak zachwycającym miejscu.


Medytacja

Jej pozytywne rezultaty nie przychodzą od razu, gdyż medytacja nie jest prosta. Polega bowiem na skupieniu się na chwili obecnej, na „tu i teraz”, na tym, co się dzieje z twoimi myślami i ciałem, nie na wybieganiu w przyszłość ani nie na powracaniu do przeszłości. Możesz powtarzać jedną myśl, np. „dziękuję” – za to, że masz chwilę dla siebie, spoczywasz w wygodnej pozycji, jesteś zdrowa… Może być też to skupienie na jakimś fragmencie tekstu – ludzie wierzący medytują, czytając Pismo Święte. Ważne, żeby nie był to długi fragment, ale taki, który pozwoli ci na wizualizację tego, co właśnie przeczytałaś. Pilnuj, żeby nie odciągały cię od tego żadne inne myśli.


Wymienione techniki rekaksacyjne to tylko część więjszeh całości. Jest o wiele więcej, ale lepiej porządnie opanować jedną, niż znać wszystkie, ale żadnej nie umieć właściwie zastosować. No, to przyjemnego, a co najważniejsze – efektywnego relaksu!

Podstawowe techniki relaksacyjne - odpręż się! Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1