Dieta ciężarnej powinna opierać się na zróżnicowanym menu, bogatym w witaminy, składniki odżywcze i mineralne, które zapewnią prawidłowy rozwój dziecka oraz dobrą kondycję matki. Jednym ze składników o nieprawdopodobnych wręcz właściwościach są brokuły – niepozorne, dostępne przez cały rok, a jednocześnie wyjątkowo cenne.


Brokuły – naturalne źródło kwasu foliowego

Ich skład obfituje nie tylko w dużą ilość błonnika i witamin, ale są one także doskonałym źródłem kwasu foliowego. Jego wysoki poziom powinien być utrzymywany jeszcze przed zajściem w ciążę oraz szczególnie w pierwszym jej trymestrze. Kwas foliowy odpowiada za prawidłowy rozwój komórek, zwłaszcza w zakresie układu nerwowego. Dzięki temu zmniejsza ryzyko pojawienia się u dziecka wad rozwojowych. Pamiętajmy o tym, iż mikroelementy i składniki odżywcze znacznie lepiej są przyswajane przez organizm, jeżeli pochodzą z naturalnego źródła. Dlatego też, warto zadbać o to, by suplementacja stanowiła jedynie uzupełnienie właściwej diety, a nie zastępowała jej. Jedz brokuły w ciąży, a zyskasz sprzymierzeńca w walce o prawidłowy rozwój malucha.


Witaminy i minerały podane na talerzu

Komponując swoje menu, zadbaj o zbilansowaną ilość witamin oraz składników mineralnych, jakie docierają do ciebie i dziecka. Jeżeli będziesz jadła brokuły w ciąży, uzyskasz wartościowe źródło witaminy A, B i C oraz beta-karotenu. Połączenie to zapewnia odporność, mocne kości i zęby, prawidłowy rozwój wzroku czy też budowę silnego układu immunologicznego u dziecka. W zakresie minerałów brokuły dostarczają nam żelaza, magnezu, wapnia, miedzi czy fosforu, wpływając wielorako na prawidłowy rozwój ciąży.


Brokuły – zielony kolor i błonnik

Brokuły w ciąży warto jeść także z innych powodów. Po pierwsze zapewniają sytość przy niskiej kaloryczności (100 g zawiera zaledwie 27 kcal). Jeżeli zmagasz się z nadmiernym tyciem w czasie ciąży bądź po prostu dbasz o siebie i chcesz szybko wrócić do poprzedniej wagi, to koniecznie postaw na wysokojakościową dietę, opartą na warzywach – szczególnie tych zielonych. Ponadto dostarczysz organizmowi błonnika (zaburzona perystaltyka jelit w ciąży to nie lada wyzwanie).


brokuły będą dobre również w ciąży


Surowe brokuły – jeść je w ciąży, czy nie?

Spożywanie surowych produktów w ciąży bywa dyskusyjne. Jednakże brokuły warto bezapelacyjnie jeść w jak najmniej przetworzonej postaci, by dostarczały możliwie największej ilości składników odżywczych. Jeżeli surowe brokuły w ciąży są dla ciebie zbyt dużym wyzwaniem żywieniowym, postaw na gotowanie na parze – ten sposób przyrządzenia powoduje najmniejszy stopień ubytku walorów odżywczych.


Jak to się je?

Brokuły w ciąży i nie tylko można spożywać na wiele sposobów. My proponujemy aromatyczną sałatkę, która zapewni ci doskonałe uzupełnienie codziennego menu.


Składniki:
1 jajko ugotowane na twardo,
brokuły (ok. 5 różyczek),
groszek konserwowy (2 łyżki),
jogurt naturalny,
czosnek (1 ząbek),
łyżka uprażonych ziaren słonecznika,
sól, pieprz.


Brokuły parujemy, dobrze odsączamy, dzielimy na małe kawałki i przekładamy na talerz. Na nich układamy pokrojone w ćwiartki jajko, całość posypujemy groszkiem. Pora na sos. Jogurt mieszamy z drobno posiekanym czosnkiem, solimy i pieprzymy do smaku. Sałatkę polewamy sosem tuż przed podaniem, dekorując wierzch uprażonym na suchej patelni ziarnem słonecznika. Drażni cię zapach czosnku – zamień go na zioła prowansalskie, bez ryzyka utraty smaku.


Brokuły warto jeść, zwłaszcza jeżeli jesteś w ciąży bądź planujesz w nią zajść. Ich walory odżywcze oraz fakt, iż są zielonym warzywem (czyli możliwie najzdrowszym), powinny być wystarczającą rekomendacją. Pamiętaj jedynie o tym, by kupować warzywa z pewnych źródeł i nie spożywać ich, gdy zmienią już kolor (wybarwią się), gdyż jest to znak, iż straciły już swoje wartości odżywcze.

Rozsmakuj się w brokułach, będąc w ciąży Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1