Rzucanie palenia to nie jest łatwy proces. Składa się z wielu etapów – najpierw trzeba sobie jednak uświadomić, że palenie papierosów jest naprawdę szkodliwe dla zdrowia. Sprawdź, jak skutecznie rzucić palenie i o czym trzeba pamiętać.



Rzucanie palenia – motywacja

Jeśli zdecydujesz się zerwać z papierosami, czeka cię dość długa i trudna droga. Z palenia papierosów nie da się niestety zrezygnować z dnia na dzień. To bardzo złożony proces, który wymaga dużej motywacji i silnej woli. Myśląc o rzuceniu palenia, nie traktuj tego jak rezygnacji z jednej z przyjemności w twoim życiu. Palenie papierosów to nie jest przyjemność, to zgubny nałóg narażający na duże wydatki i problemy ze zdrowiem. Podejmując decyzję o zerwaniu z nikotynowym nałogiem, pomyśl, jak zmieni się twoje życie i co dokładnie się zmieni. Jeśli wytrwasz w swoim postanowieniu, możesz zaoszczędzić wiele pieniędzy (które wykorzystasz w bardziej pożyteczny i przyjemny sposób), odzyskasz ładny wygląd włosów, skóry i paznokci oraz będziesz mogła sama mieć kontrolę nad swoim życiem. Spisz wszystkie zalety rzucenia palenia w formie wypunktowanej listy. Niech to będzie twój codzienny motywator – podkreśl aspekty, które są dla ciebie najważniejsze i przypominaj je sobie w chwili słabości.


W rzucaniu palenia dużą rolę odgrywa pozytywne nastawienie – bez niego walka o życie bez nałogu będzie trudna. Nie wystarczy tylko chcieć.


Etapy rzucania

Odnalezienie motywacji to dopiero początek walki o nowe życie bez nikotyny. Tak naprawdę rzucanie palenia można podzielić na kilka podstawowych etapów.


Pierwszym z nich jest ograniczanie papierosów. Nie rezygnuj od razu z palenia całkowicie, bo to przyniesie efekt odwrotny od oczekiwanego. Staraj się stopniowo zmniejszać ilość wypalanych dziennie papierosów. Najlepiej będzie, jeśli nie wypalisz papierosów do samego końca.


Kolejny etap to zastępowanie papierosa. Kiedy tylko poczujesz głów nikotynowy, postaraj się nie sięgać po papierosa, tylko po alternatywę – zdrowszą i lepszą. Możesz wybrać specjalne preparaty z apteki ułatwiające rzucanie palenia jak lecznicze gumy z nikotyną.


Ostatni etap to wyjście z nałogu. Zawsze, gdy pojawi się chęć zapalenia papierosa, sięgnij po jego zamienniki. Zwróć uwagę, jak twój organizm się zachowuje bez ciągłego palenia papierosów. Musisz zdać sobie sprawę, że tylko ty sprawujesz kontrolę nad swoim życiem, a nie nałóg.


rzucanie palenia


Rzucanie palenia a tycie

Wiele osób, chcąc pozbyć się nałogu nikotynowego, wpada w inny nałóg – jedzenia słodyczy. Chęć zapalenia papierosa zastępuje się sięgnięciem po cukierki czy batoniki. To nie jest dobre rozwiązanie na dłuższą metę – często ludzie skarżą się, że po rzuceniu palenia mają problemy z wagą. Zamiast po niezdrowe i bardzo słodkie przekąski, lepiej sięgać po coś zdrowego. Świetnie sprawdzą się chrupiące warzywa pokrojone w paski – marchewki, kalarepki itp. Można też czasem sięgać po gumę do żucia. Ważne jest, aby zająć czymś ręce. Zastępując papierosy zdrowymi przekąskami, możesz dodatkowo wyrobić sobie jeden z nawyków zdrowego odżywiania.


Otoczenie

Aby przejść przez kolejne etapy rzucania palenia, trzeba też odpowiednio zadbać o otoczenie, w jakim się przebywa. Trzeba pozbyć się wszystkich przedmiotów przypominających o nałogu i związanych bezpośrednio z paleniem papierosów – mowa tu o zapalniczkach, popielniczkach i resztkach papierosów. Najlepiej wywietrzyć mieszkanie i zmienić firanki oraz zasłonki (które nasiąknęły zapachem papierosów). Można także wyprać swoje ubrania, aby były świeże i pachnące.


Pierwsze dni rzucania palenia są najgorsze, dlatego trzeba starać się unikać palaczy – w miejscu pracy, w domu czy na uczelni. Zapach papierosów i ich widok może tylko niepotrzebnie kusić. Nie wolno jednak zamykać się w domu i stronić od ludzi, lepiej zacząć spędzać więcej czasu z osobami niepalącymi i rodziną, która będzie wspierać w tej trudnej walce.

Rzucanie palenia – o czym trzeba pamiętać Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1
Komentarze(2)
    • ~Gerda
      7 sierpień 2017

      Przyznaje calkowita racje , bo co rzucilam odrazu ,to i szybko wracalam do palenia .

      • ~gerda
        7 sierpień 2017

        Tez uwazam ze stopniowe zmiejszanie predzej pomoze zucic palenie . Tylko jak sie pozbyc papierosa jak jestes w stresie ?