Skurcze mięśni to dość powszechna dolegliwość sygnalizująca zwykle przegrzanie, odwodnienie, niedobory cennych składników oraz kłopoty z krążeniem. Nie jest to jednak regułą. Jakie inne przyczyny bywają źródłem bólu? Jak radzić sobie ze skurczami mięśni?


Skurcze mięśni a żylaki

Skurcze opisywane także jako ból całych łydek mogą sygnalizować kłopoty z żyłami. Jeśli objawom towarzyszy obrzęk kostek i stóp, konieczna jest wizyta u lekarza. Porady specjalisty pomogą uporać się z problemem i zapobiec dalszemu rozwojowi schorzenia. Pamiętaj, żylaki nie ustępują samoistnie, a w zaawansowanym stadium wymagają specjalistycznego leczenia. Radzimy także zrezygnować z ciasnych skarpet, pończoch, noszenia butów na wysokim obcasie i zakładania nogi na nogę. W codzienną pielęgnację warto włączyć maści i żele z wyciągiem z kasztanowca.


Skurcze mięśni a miażdżyca

Niezbyt silne skurcze mięśni występujące wraz z bólem ud, łydek, stóp, a niekiedy także bioder mogą sygnalizować miażdżycę. Wspomniane dolegliwości pojawiają się najczęściej po wysiłku, fizycznym, a ustępują po odpoczynku. Dzieje się tak, ponieważ naczynia krwionośne są niedotlenione i niedożywione. Nie bagatelizuj wymienionych objawów, nawet jeśli uważasz, że są one banalne. Każda choroba wcześnie zdiagnozowana daje lepsze rokowania aniżeli wykryta w zaawansowanym stadium rozwoju. W trakcie konsultacji lekarz udzieli cennych wskazówek dotyczących odżywiania i aktywności fizycznej, które pomogą zapobiec dalszym kłopotom zdrowotnym. Gdy dieta i ruch to za mało, konieczne jest stosowanie leków obniżających ciśnienie tętnicze i poziom cholesterolu we krwi.


skurcze mięśni


Skurcze mięśni a zasiedzenie

Zbyt długie przebywanie w jednej pozycji skutkuje bolesnym skurczem mięśni. Takich doznań doświadczył każdy, kto lubi siedzieć na nodze. W wyniku ucisku dopływ krwi do mięśni jest ograniczony. Niedożywione mięśnie bronią się przed jeszcze większym deficytem poprzez zaciśnięcie naczyń krwionośnych. Efektem są bardzo nieprzyjemne doznania. Najprostszym sposobem, aby zapobiec skurczom mięśni, jest częsta zmiana pozycji nóg, przerywanie pracy krótkimi spacerami po pomieszczeniu bądź wybranie innej, równie wygodnej pozycji do siedzenia.


Skurcze mięśni a przetrenowanie

Ten ból znany jest pasjonatom sportu oraz tym, którzy wracają do aktywności fizycznej po długiej przerwie. Skurcz i ból pojawiają się nagle i stanowią naturalną reakcję organizmu na przemęczenie spowodowane intensywnym treningiem – nadmiernym wysiłkiem. Dolegliwość zwykle dotyczy mięśni nóg, ale niekiedy występuje także w mięśniach przedramion. Aby uniknąć skurczy mięśni, trening powinna poprzedzać optymalna rozgrzewka, która, niestety, przez wielu amatorów sportu bywa pomijana lub wykonywana niedbale, w pośpiechu.


Jak poskromić ból? Gdy tylko pojawi się skurcz mięśni, np. w łydce, masuj delikatnie obolałe miejsce, zaczynając od bocznej krawędzi i kierując się do środka. Polecamy także serię ćwiczeń rozciągających i gorący prysznic, oczywiście po treningu. Jeśli bóle powtarzają się często, warto upewnić się, że masz odpowiednie obuwie utrzymujące stopę we właściwej pozycji, a ponadto sięgnąć po produkty bogate w potas, np. banany. Zanim zdecydujesz się przyjmować potas w tabletkach, skonsultuj się z lekarzem. Suplementy stosowane wedle uznania mogą przynieść odwrotne skutki.

Skurcze mięśni – przyczyny i zapobieganie Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1
Komentarze(2)
    • ~tralalala
      28 luty 2017

      Skurcze mięśni często nie pojawiają się bez przyczyny. Ja cierpiałam na nie ze względu na niedobór magnezu. Zamówiłam magnez w postaci żywej soli magnezowej na stronie solmg.pl i po regularnych kąpielach objawy ustąpiły.

      • ~rajka
        1 marzec 2017

        Fajne rozwiązanie. Moim zdaniem lepsze niż łykanie tabletek.