Zdrowe śniadanie powinno stanowić podstawę diety każdego z nas. Niezależnie od tego, czy chcemy schudnąć, przytyć, czy też po prostu właściwie odżywiać swój organizm, nie możemy zapominać o śniadaniu. Ale uwaga! Musi być ono oparte na właściwych składnikach. Pora więc poznać zasady komponowania posiłków, które będą naszym porannym wsparciem.


Pytanie na śniadanie – dlaczego ten posiłek jest tak ważny?

Nasz organizm tuż po przebudzeniu wychodzi z fazy regeneracji i by prawidłowo funkcjonował, bez zaburzania swojego rytmu, wymaga nowej porcji właściwej energii. Bez niej bowiem, zdolności psychofizyczne będą utrzymywały się na znacznie niższym poziomie. Negatywne skutki pomijania śniadania (bądź zastępowania go kawą) pojawiają się natychmiast w postaci napadów głodu oraz zmniejszonych możliwości koncentracji czy szybszego męczenia się. Długofalowe skutki takiego postępowania przejawiają się w zaburzeniach łaknienia i ubytku składników odżywczych i mineralnych oraz innych zaburzeniach metabolicznych. Jeżeli nie możesz sobie pozwolić na leniwe śniadanie do łóżka, to postaw na zdrową i szybką owsiankę, którą będziesz w stanie zjeść pomiędzy kolejnymi fazami makijażu, czy też kanapkę – doskonale nadającą się do konsumpcji praktycznie wszędzie. Pamiętaj, iż najwłaściwszą porą na zjedzenie pierwszego posiłku w trakcie dnia jest pół godziny po przebudzeniu się. Rezygnowanie z tego posiłku jest sygnałem dla organizmu, iż powinien przejść w tryb „oszczędzania”, co daje w efekcie szybsze odkładanie się tkanki tłuszczowej.


Co jeść na śniadanie?

Otręby owsiane, musli z owocami (najlepiej samodzielnie zrobione – omijaj jego przesłodzone warianty dostępne w gotowej wersji), twarożek lub serek wiejski, jajka gotowane na miękko bądź jajecznica (bez bekonu i innych, ciężkich dodatków), chleb razowy, świeże owoce oraz jogurty naturalne to podstawy, na których powinno się opierać zdrowe śniadanie. Porzućmy nawyk kanapek z serem bądź wątpliwej jakości wędliną. Owsianki z orzechami i owocami oraz sałatki warzywne będą doskonałym źródłem energii. Z racji tego, iż przed tobą cały dzień, zdrowe śniadanie powinno dostarczać odpowiedniej ilości kalorii (możesz sobie pozwolić na wkomponowanie w danie łyżki miodu, garści orzechów czy suszonych owoców), którą spalimy codziennym wysiłkiem fizycznym i intelektualnym.


Zadbaj także o szczegóły. Świeży szczypiorek dodany do twarogu zapewni doskonałe urozmaicenie, zaś lekka jajecznica w towarzystwie chleba graham, kiełków i rzodkiewki zaspokoi apetyt osoby o zwiększonym wydatku energetycznym. Warto by śniadaniu towarzyszył sok owocowy czy herbata. Zawsze mile widziana jest woda.


śniadanie


Chcesz mieć zdrowe śniadanie – unikaj tych potraw

Szybkie tempo życia, bylejakość diety oraz kuszące propozycje producentów żywności powodują, iż sięgając po jedzenie, idziemy na kompromisy, które okazują się zgubne w skutkach. Śniadanie złożone z czekoladowych płatków zalanych mlekiem to szybka droga do nadwagi i problemów z zachowaniem odpowiedniego poziomu glukozy we krwi. Ilość cukru, jaką oferują, jest niebezpieczna dla naszego zdrowia. Tego typu śniadania są często spożywane przez dzieci. Proste cukry szybko dodają energii, która jest bardzo krótkotrwała i powoduje napady głodu, choroby cywilizacyjne oraz problemy metaboliczne. Właściwie skomponowane śniadanie nie powinno się także opierać na tostach pszennych, które są pozbawione wszelkich składników odżywczych. Połączone z masłem i dżemem stworzą istną bombę kaloryczną. Kiełbasy oraz wysoko przetworzone wędliny (zazwyczaj dość tłuste) także nie powinny lądować na naszych talerzach, są bowiem źródłem dużej ilości soli. Pułapkę stanowią również jogurty owocowe o znikomej ilości deklarowanych owoców, doprawione ogromną ilością cukru oraz barwników.


Jeżeli zmotywujesz się do regularnego spożywania właściwych śniadań, to już po kilku dniach zauważysz znaczącą różnicę w swoim porannym samopoczuciu. To zaś pozwoli ci na utrzymanie systematyczności, która wejdzie w nawyk i stanie się dobroczynnym działaniem dla całego organizmu. Do dzieła! Zdrowe śniadanie jest warte zachodu!

Śniadanie daje moc i pomaga zachować zdrowie Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1