Wiele osób nie docenia spaceru jako środka do uzyskania szczupłej figury, dobrej kondycji i poprawy samopoczucia. Tymczasem jest to doskonałe rozwiązanie dla tych osób, które z różnych przyczyn nie mogą poświęcić się większej aktywności fizycznej.


Dla kogo spacer?

Spacer to nie tylko rozrywka dla emerytów. Jednak rzeczywiście, z uwagi na stan zdrowia i kondycję, preferowany jest raczej przez bardziej dojrzałą część społeczeństwa. Spacer, a raczej intensywny marsz, to doskonały sposób na dotlenienie i poprawę kondycji także dla osób z kontuzjami i urazami, które wykluczają jogging, jazdę na rowerze i inne bardziej intensywne sporty.

Coraz częściej zalety marszu doceniają też młode matki, które mogą zażywać tej aktywności razem z dzieckiem.


Jak spacerowanie wpływa na naszą kondycję i zdrowie?

Intensywny marsz zapewnia lepsze samopoczucie i świetnie odstresowuje. Dzięki niemu zmniejszysz napięcie mięśni i dotlenisz organizm, co pozytywnie wpłynie na twój stan psychiczny. Spacerując, obniżasz poziom adrenaliny – jest to hormon, który wydziela się w naszym organizmie m.in. podczas silnego stresu. Dodatkowo, jak przy każdym wysiłku fizycznym, twój organizm endorfiny, czyli hormony szczęścia. Poprawia się nastrój, dopisuje humor, czujesz się lżej psychicznie i fizycznie, jest ci po prostu lepiej.


Spacerowanie to także doskonały sposób na poprawę sylwetki i zrzucenie zbędnych kilogramów. Oczywiście gdy będziesz spacerować powoli, to rezultaty będą raczej znikome. Dla wyszczuplenia sylwetki polecany jest intensywny marsz, podczas którego pracują wszystkie mięśnie. Wskazane tempo to 7 kilometrów na godzinę.


Energiczny marsz doskonale wpływa na nasze zdrowie – obniża ciśnienie krwi, a także utrzymuje odpowiedni poziom cukru we krwi, wzmacnia kości i mięśnie oraz zapobiega chorobom wieńcowym. Spacerując na świeży powietrzu, zwiększasz swoją odporność i szybko zauważysz, że rzadziej łapiesz infekcje. Do tego dochodzą ogromne korzyści zdrowotne, jakie zyskasz, gdy zaczniesz gubić kilogramy – osoby z nadwagą narażone są na choroby serca, miażdżycę, cukrzycę, choroby stawów.


spacer


Jak spacerować, aby poprawić kondycję?

Przed rozpoczęciem marszów przygotuj sobie plan treningowy, aby brak rezultatów nie zniechęcił cię do dalszej pracy. Jeśli będziesz spacerować w leniwym tempie, noga za nogą, to oczywiście dotlenisz się, ale nie uzyskasz tak dobrych efektów jak podczas marszu. Oto kilka wskazówek, jak dobrze spacerować:


Zacznij od spacerów 30-minutowych. Wraz z poprawą kondycji wydłużysz ten czas.

Optymalne tempo, które pomoże ci uzyskać pożądane rezultaty, to 7 km/h. Początkowo podczas jednego spaceru powinnaś więc pokonywać dystans 3–3,5 kilometrów.

Staraj się nie oddychać płytko, wskazane jest głębokie oddychanie brzuszne, które doprowadzi tlen do narządów wewnętrznych.


Postaraj się zmieniać tempo podczas spacerów – zacznij łagodnie, a potem zwiększ intensywność.

Możesz użyć kijków do nordic walkingu. Właściwie użyte przyśpieszą tempo twoich spacerów, uaktywnią aż 90% mięśni ciała, zwiększą pobór tlenu o 30–40% i pozwalają spalić nawet 400 kalorii w ciągu godziny.


Przydatne gadżety

Spacerowanie to w zasadzie darmowy sport. Jedynym wyjątkiem będą buty, bo tutaj warto zainwestować i kupić dobre sportowe obuwie. Komfort spacerów będzie lepszy oraz uchronisz stopy i kostki przed kontuzją. To w zasadzie jedyny wydatek. Jednak jeśli chcesz, możesz zaopatrzyć się w kilka może nie obowiązkowych, ale na pewno przydatnych gadżetów:


Kije do nordic walkingu – najtańsze dostaniesz za 30–40 zł, za lepszą jakość przyjdzie ci zapłacić 120–150 zł i więcej.

Pulsometr – dostarczy ci informacji o pracy twojego serca, zliczy pokonane kilometry i spalone kalorie. Często ma dodatkowo wbudowany zegarek. Cena to ok. 70–150 zł, choć znajdą się i egzemplarze za 500 zł.


Krokomierz – dobry sposób na motywację do aktywności. Najtańsze na rynku dostaniesz za 30 zł.

Spacerowanie to bardzo niedoceniany sport, ale znając korzyści, jakie przynosi, być może więcej osób zdecyduje się na regularne marsze. Sport dostępny zawsze i wszędzie, w dodatku za darmo. Jak tu więc nie spacerować?

Spaceruj, aby poprawić swoje zdrowie i kondycję! Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1
Komentarze(2)
    • ~UlaEf
      13 marzec 2016

      Mądry kumpel radził mężowi, żeby spacerował to mu się erekcja poprawi. A później się okazało, że sam tak opowiadał, że ma a w rzeczywistości brał iqman :D

      • ~Urlich
        14 marzec 2016

        A moim zdaniem spacer pomaga naprawdę. Tylko, że no wiadomo kaj się ma prawdziwy problem to się bierze iqman kaj się ma malutki to i spacer pomoze.