Szaszłyki, przygotowywane na grillu, stanowią jedną z najzdrowszych form przyrządzania posiłków. Po pierwsze nie wymagają użycia zbyt dużej ilości tłuszczu (czasem nie potrzebują go w ogóle), więc ich wartość kaloryczna jest stosunkowo niska. Po drugie dają nieograniczoną wręcz możliwość łączenia produktów, które być może początkowo wydają się do siebie nie pasować. 


Szaszłyki z kurczaka – klasyka z nową twarzą

Szaszłyki z kurczaka są jedną z najczęściej wybieranych przez nas opcji. Wynika to nie tylko z szybkości obróbki termicznej mięsa, ale również z jego wszechstronności w zakresie dodatków. Mogą im się równać jedynie szaszłyki z indyka. Jeżeli jesteś tradycjonalistką, to zamarynuj pokrojone w kostkę mięso ulubionymi ziołami bądź np. przyprawą typu gyros, połącz je z cebulą i pieczarkami. Unikaj boczku, gdyż jest nie tylko ciężkostrawny, ale również wyjątkowo kaloryczny. Lubisz eksperymentować? Postaw na szaszłyki drobiowe w wersji na słodko. Mięso zamarynowane z soku z cytryny, soli i pieprzu będzie się doskonale komponowało z surowym ananasem, suszonymi śliwkami bądź brzoskwiniami. Szaszłyki zdjęte z grilla warto tuż przed podaniem posypać świeżą natką pietruszki oraz łyżką sezamu.


Szaszłyki z mięsa mielonego – wspomnienie wakacji

Potrawa ta jest szczególnie chętnie wykorzystywana w kuchni śródziemnomorskiej (Grecja, Turcja) oraz krajach arabskich. Mięso mielone, formowane wokół patyczków szaszłykowych, jest pieczone i podawane z aromatycznymi sosami. Nie brzmi dietetycznie i lekkostrawnie? Można temu zaradzić. Po pierwsze kup chude mięso, które będzie zmielone na twoich oczach, po drugie dodaj wiele ziół (tymianek, rozmaryn czy majeranek), a całość połącz w spójną masę za pomocą jajka i łyżki maizeny (skrobi). Taki szaszłyk z mięsa mielonego znakomicie będzie smakował z sosem z jogurtu greckiego przyprawionego koperkiem, natką pietruszki i czosnkiem oraz dużą porcją grillowanych warzyw. Brak konieczności dodawania tłuszczu w trakcie przyrządzania potrawy pozwoli zachować jej zdrowy i dietetyczny charakter.


szaszłyki


Szaszłyki warzywne – opcja dla wegetarian

Doskonałe połączenia smakowe oferują także szaszłyki wegetariańskie, które można komponować praktycznie z pełną dowolnością. Ważne jedynie, by wybierać rośliny, które swoją strukturą będą się nadawały do tego typu przygotowania. Cukinia, marchewka, papryka, pomidorki koktajlowe, bakłażan, cebula, por, czerwone buraczki, bataty oraz wiele innych warzyw możesz wprowadzić do swojej diety, komponując z nich smaczne i kolorowe szaszłyki. Nawet problematyczna w strukturze kapusta pekińska może być użyta, by przygotować szaszłyki z piekarnika bądź grilla. W jaki sposób? Jej liśćmi można owinąć kawałki innych warzyw, a całość posmarować delikatnie oliwą.


Szaszłyki z owoców

Propozycja dla tych, którzy nie przepadają za mięsem oraz znakomita alternatywa dla deserów. Szaszłyki z owoców przyrządza się bardzo szybko i są wyjątkowo smaczne. Można użyć do nich praktycznie każdych owoców sezonowych, które swoją formą pozwolą na umieszczenie ich na ruszcie. Szczególnie polecane jest zastosowanie świeżego ananasa, który po upieczeniu oferuje niezaprzeczalnie silniejsze walory smakowe.


Jak zrobić szaszłyki w piekarniku

Nie każdy z nas ma możliwości, by przyrządzać szaszłyki na grillu, nie zawsze też panują ku temu sprzyjające warunki. Dlatego warto wykorzystać możliwości, jakie daje nam kuchnia. Szaszłyki z piekarnika mogą mieć równie atrakcyjny smak i wygląd, wystarczy jedynie użyć funkcji grill, najlepiej z termoobiegiem i wybrać ulubione składniki, by cieszyć się smakiem lata przez cały rok. Pamiętaj o odpowiednio długim zamarynowaniu składników – zapewni ono odpowiednie nawilżenie i kruchość mięsa oraz podniesie walory smakowe warzyw. A co powiesz na alternatywę, złożoną z owoców morza? Ich dostępność jest w naszym kraju coraz większa, odważ się więc eksperymentować. Ogranicza nas praktycznie tylko wyobraźnia.

Szaszłyki w nowej odsłonie – przełam schematy Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1