Pojawiają się na chwilę. Zaledwie przez 8–10 tygodni w roku znajdziesz je świeże na sklepowych półkach i targowych stoiskach. Gdy więc przychodzi maj, ruszaj na łowy. Bo szparagi to warzywa, na które naprawdę warto polować. Ich obecność w twoim jadłospisie to wspaniały prezent, jaki możesz sobie podarować.


Szparagi zielone, białe, fioletowe

Wszystkie odmiany, z którymi możesz się spotkać, z pewnością warte są twojej uwagi. Warto jednak wiedzieć, że tymi, które są w stanie dostarczyć ci najwięcej składników odżywczych, są szparagi zielone. A wszystko za sprawą skórki, pod którą kryje się najwięcej witamin i składników mineralnych. Skórka pokrywająca zieloną odmianę jest delikatna i je się ją razem z miąższem. Niestety w przypadku szparagów białych jest ona zbyt twarda i zwyczajnie się ją obiera, wyrzucając tym samym całe bogactwo, które znajduje się tuż pod nią. Podobnie wygląda kwestia przygotowywania szparagów fioletowych. Je również niestety obiera się ze skórki, czym pozbawia się je wielu cennych składników.


Kwas foliowy

O niezwykłych właściwościach szparagów decydują oczywiście składniki, które znajdują się w warzywach. Aż trudno sobie wyobrazić, że szparag, który w 95% zbudowany jest z wody, może być aż takim bogactwem. A jednak. Kluczowym składnikiem, za który cenimy to warzywo, jest kwas foliowy. Zapewne kojarzysz go z kobietami w ciąży, gdyż kwas ten odpowiada za prawidłowy rozwój płodu. Ale nie tylko w ciąży powinnyśmy go spożywać. Kwas foliowy potrzebny jest także twojemu organizmowi. Doskonale spowalnia zachodzące w nim procesy starzenia, wspiera regenerację uszkodzonych, między innymi przez wolne rodniki, komórek i wzmacnia układ krążenia.


Szeroki wachlarz witamin

Właściwie mało jest witamin, których nie znajdziesz w szparagach. Tymi, których jest najwięcej, są natomiast witaminy A, C, K oraz witaminy z grupy B. Takie połączanie gwarantuje ci doskonałe samopoczucie, prawidłową pracę poszczególnych układów, mocną odporność, a także doskonałą kondycję skóry, włosów i paznokci. Włączając więc szparagi do swojej diety, nie tylko dbasz o zdrowie, ale również o swoje kobiece piękno.


szparagi


Asparagina i glutation – mało znane, ale jakże ważne

Te dwa składniki odgrywają niezwykle ważną rolę w naszym organizmie. I oczywiście oba znajdują się w składzie szparagów. Asparagina jest aminokwasem wspierającym pracę nerek i prawidłowy obieg wody w organizmie. Glutation natomiast to niezwykle pracowity antyoksydant, który zwalczając wolne rodniki i wypłukując z organizmu toksyny, blokuje uszkodzenia tkanek i chroni organizm na poziomie komórkowym. Naturalnie występuje w każdej komórce, determinując jej prawidłowe funkcjonowanie. Gdy zaczyna go brakować, mamy do czynienia z różnymi stanami zwyrodnieniowymi, w tym marskością wątroby czy niewydolnością nerek.


Jak przygotowywać szparagi?

Nie wiesz, jak przyrządzić szparagi? Przepisy na te pyszne warzywa są niezwykle proste i szybkie do wykonania. Pamiętaj jednocześnie, że najwięcej witamin zachowują szparagi ugotowane w małej ilości wody lub na parze. Zielone gotuje się w zaledwie 8 minut. Białe – od 10 do 15. Jeśli robisz to w wodzie, zawsze gotuj je główkami do góry. Jeśli na parze, po prostu ułóż w naczyniu. Ugotowane możesz jeść same lub polane masełkiem i posypane bułką tartą (wtedy wzrasta ich kaloryczność). Możesz też wykorzystać je do różnego rodzaju sałatek i surówek lub zawinąć w plasterki szynki i podawać z sosem na białym winie.


Kupione na zapas szparagi przechowuj w lodówce

Znalazłaś piękne szparagi i chcesz wziąć ich więcej, aby mieć na kilka dni? To doskonały pomysł. Musisz tylko pamiętać o jednej zasadzie ich przechowywania. Aby nie straciły one swojej soczystości, muszą być owinięte w wilgotną ściereczkę i przechowywane w lodówce. Nie tylko pozostaną wówczas smaczne, ale też nie utracą cennych właściwości.

Szparagi – warzywa, które powinnaś bliżej poznać! Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1