Szpinak to jedno z najbardziej wartościowych, a jednocześnie najrzadziej spożywanych warzyw. Ma w składzie cały arsenał składników, które wpływają korzystnie na nasze zdrowie. Jest smaczny i uniwersalny, świetnie sprawdza się jako dodatek do dań lub samodzielna potrawa. Sprawdź, co kryje się w szpinaku i jak go przyrządzać!


Właściwości i skład szpinaku

W szpinaku znajdziemy duże pokłady minerałów, które mają istotne znaczenie dla funkcjonowania naszego organizmu, w tym: żelazo, magnez, potas, wapń, mangan, fosfor, jod i miedź. Szpinak to także bomba witaminowa, zawarte są w nim: kwas foliowy i inne witaminy z grupy B, witaminy C, K, E oraz beta-karoten. Inne cenne składniki to luteina, kwercetyna i zeaksantyna – silne przeciwutleniacze.


Dzięki swej bogatej zawartości szpinak wykazuje korzystne działanie na nasze zdrowie, w tym:

- przyczynia się do obniżenia poziomu złego cholesterolu i ciśnienia tętniczego,
- dobroczynnie wpływa na system nerwowy i pracę mózgu,
- pomaga opóźniać procesy starzenia się organizmu,
- działa przeciwnowotworowo,
- pozytywnie wpływa na kości,
- chroni wzrok,
- przeciwdziała anemii,
- reguluje przemianę materii,
- wspiera układ odpornościowy.


Czy mrożony szpinak traci swe właściwości?

Najbardziej wartościowy jest oczywiście szpinak w formie nieprzetworzonej. Zatem gdy tylko mamy okazję, kupujmy świeży. Nie oznacza to jednak, że dostępny przez cały rok w sklepach szpinak mrożony jest pozbawiony drogocennych składników. Wbrew pozorom w zamrożonej postaci warzywo to zachowuje niemal całość swych prozdrowotnych walorów, więc zdecydowanie warto po nie sięgać. Uważajmy jednak na mrożonki, w których obok liści szpinaku znaleźć można sosy (np. śmietanowe, serowe) lub inne, nie do końca zdrowe, „ozdobniki”. Takie dania to żywność przetworzona, pełna sztucznych dodatków, które znacznie obniżają wartość szpinaku.


szpinak


Jak przyrządzić szpinak?

Najlepiej jeść go na surowo, jako dodatek do sałatek, past lub kanapek. Lepiej zrezygnować z gotowania szpinaku w wodzie, podczas którego wypłukalibyśmy sporą ilość cennych substancji. Zamiast tego możemy szpinak poddusić na oliwie – wszystko co wartościowe, zostanie wtedy w potrawie. Nie bez znaczenia jest także czas obróbki cieplnej szpinaku – najlepiej skrócić go do minimum i zdjąć potrawę z ognia, kiedy tylko liście zmiękną. Dla zachowania pełnej wartości zielonych liści możemy również ugotować szpinak na parze.


Jak przyprawić szpinak?

Wiele osób rezygnuje z jedzenia szpinaku, uważając go za pozbawioną smaku błotną papkę. Rzeczywiście, jeśli nie doprawimy go w odpowiedni sposób, nie odwdzięczy nam się walorami smakowymi. Jednak za pomocą kilku prostych dodatków, które niewątpliwie goszczą w każdej kuchni, szpinak nabierze charakteru i pogłaszcze nasze podniebienia.


Nieodłącznym towarzyszem szpinaku jest sok z cytryny. Dusząc zielone liście, pokropmy je nim bardzo obficie. Kolejny niezbędny dodatek to czosnek – śmiało możemy wcisnąć do potrawy 2–3 ząbki. Nie zapomnijmy również o sporej szczypcie soli i pieprzu oraz odrobinie cukru do smaku. Ze szpinakiem dobrze komponują się także wyraziste sery (na przykład pleśniowe, wędzone lub feta), gałka muszkatołowa, tymianek, szałwia, majeranek, rozmaryn, oregano i bazylia. Jeśli zaś spożywamy szpinak na surowo, dobrym kompanem będzie dla niego sos winegret.


Smakowite dania z zieloną nutą

Szpinak w postaci surowej wyśmienicie sprawdzi się jako baza do lekkiej, zdrowej sałatki. Dodać do niego możemy wybrane warzywa, owoce, sery, mięso, wędlinę, jaja, kiełki, nasiona – neutralny smak liści szpinaku pozwala na zastosowanie niemal każdej kombinacji.


Jeśli szukamy pomysłu na smaczne, zdrowe i nietuzinkowe danie na gorąco, szpinak doskonale spełni swoje zadanie. Urozmaici smak dań makaronowych, zapiekanek, potraw na bazie ryżu. Wraz z twarogiem lub innymi serami będzie pysznym nadzieniem do pierogów, naleśników, krokietów. Jajecznica, suflet, omlet i tarta ze szpinakiem to kolejne przykłady na wykorzystanie tego wszechstronnego warzywa. Jeśli zaś poszukujemy przepisu na dietetyczną, prozdrowotną, sycącą zupę, krem ze szpinaku może okazać się strzałem w dziesiątkę.

Walory zdrowotne i kulinarne szpinaku Ocena: 5/5 Ilość głosów: 2