W sezonie wiosenno-letnim chętnie i często grillujemy na świeżym powietrzu. Grill musi być jednak zdrowy, aby potem nie czuć się ociężale. Istnieje kilka sposobów na zdrowe grillowanie.


Zdrowe grillowanie to odpowiednie mięso

Mięso, które chcemy przygotować na grillu nie powinno być tłuste. Najlepsze będą więc ryby, kurczak, chuda wołowina i indyk. Nie kupuj mielonego mięsa w formie hamburgerów czy kiełbas. Co prawda, podczas grillowania kiełbasa traci część swojego tłuszczu, ale nie całość. Najlepiej jest kupować kawałki mięsa.


Mięso przed grillowaniem trzeba też odpowiednio zamarynować. Skróci to czas jego pieczenia na grillu, a to zmniejszy ryzyko wchłonięcia przez mięso szkodliwych substancji. Zamarynowane mięso jest też bardziej kruche. Nie grilluj mięsa bezpośrednio na ruszcie, lepiej jest użyć aluminiowych tacek, które ograniczą spływanie tłuszczu na węgiel (wtedy powstają szkodliwe dla zdrowia substancje). Pilnuj też czasu grillowania – mięso pieczone zbyt długo stanie się bardziej ciężkostrawne i straci swoje wartości odżywcze.


Albo grillowane mięso, albo alkohol

Piwo popijane do grillowanych potraw to niemal tradycja. Jednak połączenie alkoholu i tłustego jedzenia to bardzo duże obciążenie dla wątroby i żołądka. Zamiast piwa lepiej pić np. soki czy chłodzące lemoniady. Dzięki temu po grillu nie będziesz cierpiała z powodu wzdęć, uczucia pełności lub zgagi. Można też zastąpić piwo winem, które w przeciwieństwie do piwa nie ma pustych kalorii. W dodatku lampka wypitego wina korzystnie wpłynie na serce.


Im więcej przypraw, tym lepiej

Zioła są bardzo zdrowe i doskonale podkreślają smak grillowanych potraw. Dlatego do grilla używaj ich jak najwięcej.


Przyprawy i zioła pasujące do grilla to:

czarny pieprz,
papryka,
sól,
szafran,
kolendra,
kmin rzymski,
curry,
czosnek,
gorczyca,
oregano,
rozmaryn,
natka pietruszki,
szczypiorek,
koperek.


Postaw na świeże zioła. Nie używaj gotowych ziołowych mieszanek, bo zawierają dużo sztucznych wzmacniaczy smaku i zapachu, a te mogą być szkodliwe dla zdrowia.


Zdrowe grillowanie, czyli warzywa na ruszt!

Z grillem kojarzymy głównie mięso, a przecież na grillu możemy także przygotować warzywa. Organizując grilla, zadbaj, aby składniki były różnorodne. Warzywa, jakie możesz upiec na grillu to: cukinia, papryka, pieczarki, kukurydza i bakłażan. Grillować możemy także owoce – gruszki, brzoskwinie i banany. Jako dodatek do mięs można tez przygotować różne sałatki.


Złym pomysłem jest jednak grillowanie ziemniaków. Okazuje się, że podczas ich grillowania powstaje substancja o nazwie akrylamid. Ma ona rakotwórcze działanie.


zdrowe grillowanie


Odpowiedni węgiel

To, na czym grillujemy, także ma znaczenie. Najlepszym wyborem jest węgiel drzewny, ewentualnie drewno z drzew liściastych. Nie używaj do rozpalania grilla starych gazet czy kartonów – zabarwione są farbą, która pod wpływem temperatury może uwalniać szkodliwe, toksyczne substancje. Jeśli nie musisz, nie używaj też rozpałki. Przy problemach z rozpaleniem grilla wykorzystaj tylko niewielką ilość rozpałki, na początku rozpalania, kiedy jeszcze nie przygotowujesz na nim jedzenia.


Trzeba też pamiętać, aby odpowiednio zadbać o grill po skończonej uczcie. Trzeba go dokładnie wyczyścić, a żarzące się resztki węgla najlepiej ugasić piaskiem. Nie zostawiaj żarzącego się węgla bez kontroli. Po ostygnięciu należy także dokładnie oczyścić ruszt z resztek tłuszczu z potraw.


Przepisy na zdrowe grillowanie

Grillowane potrawy to nie tylko kiełbasa czy steki. Możesz zaskoczyć gości nieco lżejszymi, ale równie smacznymi potrawami.


Polędwiczki z grilla: wymieszaj łyżkę musztardy z 2 łyżkami oliwy z oliwek i soku z cytryny. Ułóż 60 dag polędwicy na talerzu, polej przygotowanym sosem, odczekaj 30 minut i połóż na grillu.


Pieczone banany: umyj i oczyść banany z końcówek, przekrój wzdłuż (bez obierania). Nadziej połówki owoców czekoladą i bakaliami, piecz na grillu, aż czekolada się rozpuści.

Zdrowe grillowanie – 5 trików, które musisz znać Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1