Każda z nas chce dbać zarówno o swojego męża, jak i dzieci, zapewniając im zdrowe, pożywne posiłki. Często jednak wydaje nam się, że trudno jest ugotować dla wszystkich coś, co każdy zje z chęcią, a co dodatkowo będzie smakowało i zaspokoi rozmaite gusta. Tymczasem dieta dla całej rodziny wcale nie jest taka trudna do stworzenia! Zdrowa dieta dla całej rodziny z powodzeniem może bazować na tych samych produktach – wystarczy, że przygotujemy je na różne sposoby albo nałożymy porcje, które będą różniły się konkretną ilością składników. Zależnie od wieku, rodzaju pracy, aktywności i wysiłku każdy członek naszej rodziny potrzebuje nieco innych składników odżywczych. Sprawdźmy, jak pogodzić te różne potrzeby i oczekiwania, aby w naszym domu zagościła zdrowa dieta.


Najpierw oceń potrzeby

Jeśli masz dzieci, to one będą potrzebowały więcej białka, niezbędnego w rozwoju ich organizmu. Jednocześnie jednak witaminy w ich przypadku również będą bardzo istotne, dlatego dobrze jest pogodzić obie te kwestie. Podobną dietę powinni przyjąć ci dorośli członkowie rodziny, którzy pracują fizycznie – ich zapotrzebowanie kaloryczne jest znacznie większe niż osób, które mają pracę siedzącą i nie są zbyt aktywne. Jeżeli stosujecie dietę odchudzającą, to dodatkowo będziecie zmniejszać ilość tłuszczów zwierzęcych oraz węglowodanów – i to także warto ująć w swoim programie żywieniowym. Czy jednak te wszystkie ustalenia oznaczają, że każdy posiłek należy przygotowywać osobno dla poszczególnych członków rodziny, a twoje obowiązki obejmą również wielogodzinne stanie nad kuchenką? Niekoniecznie! Zdrowa dieta dla rodziny może być także prosta.


dieta dla całej rodziny


Przemycaj warzywa i owoce

Nie od dziś wiadomo, że warzywa i owoce niekoniecznie są ulubionym jedzeniem dzieci, zwłaszcza jeśli nie były podawane w specjalnie smaczny czy ciekawy sposób. Co więcej, wielu dorosłych – zwłaszcza mężczyzn – również od nich stroni. Z tego powodu warto przemycać warzywa i owoce w ciekawej formie, tak aby spełniać założenia pięciu porcji tych produktów, które każdy z nas powinien zjeść każdego dnia. Pierwszą porcję wystarczy podać w formie soku czy koktajlu, na przykład na śniadanie – wystarczy, że wyciśniesz świeży sok w domu. Jeśli siadacie wspólnie do gry czy po prostu odpoczynku, pokrój kilka owoców i podaj w misce – jako alternatywę dla gotowych przekąsek. Warzywa możesz przemycać również w formie zupy kremu, pod warunkiem, że podasz ją np. z pysznymi grzankami. Młodszym dzieciom, które dopiero uczą się jeść samodzielnie, podawaj w krzesełku do karmienia owoce w kawałkach – tak aby mogły same ich próbować, a jednocześnie świetnie się bawić. Z kolei makaron czy ryż przygotowuj z sosem, który jest gładki – taki o wiele chętniej zostanie zjedzony przez wszystkich. Doprawianie solą i gotowymi dodatkami zastąp naturalnymi, suszonymi i świeżymi ziołami.


Wprowadź zdrowe źródła białka, cukrów i tłuszczów

Oczywiście, białko jest niezbędne dla życia każdego organizmu, a tłuszcz w formie nienasyconych kwasów tłuszczowych świetnie działa jako antyoksydant. Zdrowa dieta dla całej rodziny powinna zawierać te składniki w odpowiednich proporcjach. Z tego powodu tłustą wieprzowinę warto zastępować przede wszystkim chudym mięsem indyka czy kurczaka z dobrego źródła, bogatym w białko. Z kolei smażenie na smalcu warto wykreślić ze swoich nawyków na rzecz przygotowywania rzeczy przynajmniej na oleju roślinnym, a najlepiej w formie pieczonej, duszonej czy gotowanej na parze. W taki sposób można przygotować większą ilość produktów, a potem rozdzielić je według potrzeb między domowników.


Jeśli twoje dzieci kochają słodycze, spróbuj przekonać je, aby zjadały słodkie owoce. Często jednak to niemożliwe, dlatego dobrą alternatywą dla dzieci potrzebujących czegoś słodkiego jest samodzielne przygotowywanie zdrowych słodyczy. Wystarczy upiec choćby batoniki z płatkami owsianymi, słodzone miodem zamiast cukrem – i już jest o wiele zdrowiej, a przy tym smacznie i słodko.

Zadbaj o zdrowe żywienie całej rodziny Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1