Zmagasz się z ciągłymi infekcjami, masz mało energii i tyjesz? A może męczy cię monotonia żywieniowa? Odpowiednio zbilansowana i zróżnicowana dieta jest gwarancją zdrowia. Pośród pełnowartościowych produktów, jakie na stałe powinny zagościć na naszym stole, znajdują się ryby. O ich zaletach można mówić bez końca. Jednakże dziś skupimy się na podstawowych walorach, jakie wnoszą do naszej diety. 


Ryba wpływa na wszystko

Pamiętacie ten slogan? Nie jest on jedynie chwytem reklamowym. Wartości odżywcze, jakie niosą ze sobą, są nieporównywalnie większe w zestawieniu z mięsem. Dlaczego warto jeść ryby? Po pierwsze warto zaznaczyć, iż sprzyjają utracie wagi. Ryby słodkowodne są stosunkowo niskokaloryczne (oczywiście nie przyrządzamy ich w panierce, gdyż wtedy zaprzepaścimy cały efekt) i zawierają szereg składników odżywczych. Tłuste ryby morskie również są polecane osobom na dietach redukujących tłuszcz. Paradoks ich działania polega na tym, iż zjedzenie zdrowego tłuszczu hamuje znacząco apetyt i dostarcza dużej ilości dobroczynnych kwasów omega. Kolejna kwestia to ochrona serca i układu naczyń krwionośnych. Ryby stanowią najlepsze i najbardziej przyswajalne źródło kwasów tłuszczowych omega-3, które mają nieprzecenioną wartość zdrowotną. Obniżają bowiem ciśnienie, rozszerzają naczynia krwionośne, regulują poziom cholesterolu a ponadto niwelują zjawisko tworzenia się zakrzepów. Duża część chorób cywilizacyjnych, dotykających nas obecnie, jest związana właśnie z tego typu dolegliwościami, które łatwo zminimalizować, wprowadzając odpowiednią ilość ryb do codziennego menu.


Ryby dla wnuczka i babci

Pragniesz zdrowo nakarmić swoich najbliższych? Postaw na ryby, szczególnie w przypadku komponowania menu dla najmłodszych i seniorów. Pieczone w foli bądź parowane ryby będą lekkostrawne, dostarczą białka o dużej przyswajalności oraz witamin A, D i E, które są niezbędne dla właściwego rozwoju i opóźnienia efektów starzenia. W dzieciach wyrobisz prawidłowe nawyki żywieniowe, zaś używając ziół i dipów, możesz zaskoczyć seniorów zupełnie innymi doznaniami smakowymi.


ryby


Jakie ryby jeść w ciąży?

Menu kobiety ciężarnej to dość dyskusyjna sprawa. Jedni specjaliści twierdzą, iż można jeść wszystko, inni są za ograniczeniem tzw. składników problematycznych, mogących mieć negatywny wpływ na kondycję matki i dziecka. Ryby, z racji swoich licznych walorów, są polecanie, jednakże należy podkreślić, iż z pewnymi wyjątkami. Po pierwsze niewskazane jest jedzenie ryb surowych, po drugie zaś warto ograniczyć te, co do których zachodzi prawdopodobieństwo, iż mogą być skażone rtęcią (szczególnie tuńczyka). Czy można jeść ryby wędzone w ciąży? Zdania w tym zakresie są podzielone. Przeciwnicy wskazują na ich niewystarczającą obróbkę termiczną, zwolennicy doceniają wartości odżywcze, jakich dostarczają. Podstawą w wyborze całego menu dla ciężarnej powinny być produkty o sprawdzonej jakości i pochodzeniu – wtedy nawet wędzone ryby nie powinny stanowić zagrożenia.


Jakie ryby jeść na diecie?

Odpowiedź jest jednoznaczna – wszystkie! Ale… odpowiednio przyrządzone i pochodzące z pewnych źródeł. Oczywiście omijamy panierowane i smażone w głębokim oleju potrawy z ryb, stawiając na parowane, grillowane bądź pieczone w rękawach. Będą one lekkostrawne i bogate w składniki odżywcze. Jak często jeść ryby? Minimum dwa razy tygodniowo – takie są zalecenia specjalistów od spraw prawidłowego żywienia. Chcesz schudnąć? Nie bój się tłustej makreli czy łososia. Omijaj raczej tuńczyka w oleju – wybierz lepiej w sosie własnym.


Ryby najlepiej spożywać w postaci nieprzetworzonej – jeżeli masz dostęp do ich świeżej postaci, to możesz liczyć na jeszcze lepsze walory smakowe. Uwaga na wszelkiego rodzaju sałatki oraz inne produkty z udziałem ryb (np. śledź w pomidorach). W ich skład często wchodzą produkty, które nie powinny lądować na talerzu osoby pragnącej się dobrze odżywiać. Dają złudzenie jedzenia ryb, a w rzeczywistości są nafaszerowane substancjami konserwującymi i wysoko przetworzonymi dodatkami. Zawsze czytaj uważnie etykiety i nie daj się skusić opakowaniem.

Zdrowie na talerzu, czyli dlaczego warto jeść ryby Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1