Według wielu źródeł medycznych kobiety, zwłaszcza w okresie menopauzy, są o wiele bardziej narażone na groźne złamania niż mężczyźni. Kiedy chodzi o złamanie kości ramieniowej, sprawa jest jeszcze mało skomplikowana; jednakże gdy zdarzy nam się złamanie szyjki kości udowej, dieta staje się praktycznie konieczna, aby móc szybko wrócić do sprawności.


Przy większości złamań pamiętamy o tym, że potrzebna jest nam rehabilitacja – zwłaszcza gdy złamanie było poważnie czy dotyczyło nogi albo, na przykład w wyniku wypadku, kręgosłupa. Nawet przy klasycznym złamaniu kości długiej martwimy się głównie o motorykę po zdjęciu gipsu. Tymczasem to właśnie dieta może nam przyjść z pomocą i ułatwić powrót do całkowitej sprawności po złamaniu.


Uwaga na nadmiar jedzenia

Zazwyczaj po złamaniu jesteśmy o wiele mniej aktywne, dlatego też spada nasze zapotrzebowanie na kalorie. Niekiedy jednak w ogóle o tym nie myślimy, a i lekarz nie spieszy się z informacją, że powinnyśmy się ograniczać ze względu na złamanie kości. Dieta, którą dotychczas stosowałyśmy może okazać się albo niewystarczająca, albo aż nazbyt wystarczająca – i obie te sytuacje są niewskazane.


Jeżeli tęsknotę za aktywnością albo zwyczajny stres czy nudę zagryzamy kolejnymi przysmakami, to możemy być wręcz pewne, że wkrótce przybędzie nam kilogramów. To z kolei nie wpłynie dobrze na proces powrotu do zdrowia, zwłaszcza gdy złamaniu uległa kończyna dolna albo cierpiałyśmy na kontuzję kręgosłupa. Podstawą jest więc wprowadzenia zdrowej, bogatej w witaminy oraz błonnik diety, która nie pozwoli nam przytyć mimo braku aktywności – a jednocześnie w ten sam sposób ograniczy dodatkowe kilogramy. Tak oto złamana kość będzie o wiele mniej obciążona, a i rehabilitacja pójdzie nam o wiele sprawniej. Jednocześnie, jeśli dotychczas stosowałyśmy bardzo restrykcyjną dietę eliminacyjną, aby schudnąć – teraz musimy z niej zrezygnować, bo organizm musi mieć wszystkie niezbędne do regeneracji składniki.


Złamanie kości a dieta

Złamanie uważa się za wyleczone wówczas, gdy kość całkowicie się zrasta, a my wracamy do pełnej sprawności, znanej nam sprzed złamania. Aby przyspieszyć ten proces i wspomóc nasze kości w zrastaniu i regeneracji, powinnyśmy dodatkowo dostarczać do organizmu wapń, fosfor oraz witaminę D, a także białko, które zużywane jest w samym procesie odnowy. Nie sięgaj jednak po gotowe preparaty! Jeżeli wydaje ci się, że masz problem z przyswajaniem któregoś ze składników, wybierz się najpierw na badania lekarskie. Jeśli lekarz nie zaleci dodatkowej suplementacji, nie decyduj się na nią samodzielnie. Jeśli doznałaś kontuzji zimą i obawiasz się, że w twoim organizmie jest zbyt mało witaminy D – wykonaj testy z krwi, a następnie poproś lekarza, aby przepisał ci konkretny preparat do łykania albo w zastrzykach w określonej, dopasowanej do twoich potrzeb dawce.


złamanie kości


Co jeść po złamaniach?

Przede wszystkim fosfor i wapń muszą być dostarczane do twojego organizmu w odpowiednich dawkach, i żadnego z nich nie może być za wiele – choć razem są bardzo potrzebne, to jednak nawzajem mogą się wykluczać i zmniejszać swoją ilość. Z tego powodu usuń z diety wszelkie posiłki zawierające szczawiany, np. rabarbar, szczaw, ale również mocną, czarną herbatę oraz kawę. Unikaj również wędlin i serów żółtych, które nie dość, że są przetworzone i tłuste, to dodatkowo jeszcze zawierają zbyt wiele fosforu naraz. Wyklucz z diety warzywa strączkowe czy soję.


Jeśli cierpisz na złamanie kości, twoja dieta powinna bazować przede wszystkim na białku pochodzenia zwierzęcego – aż w 2/3 pełnej ilości dostarczanego białka. Wybieraj lepiej lekkostrawnego kurczaka albo ryby zamiast wieprzowiny, która jest zbyt tłusta. Wprowadź do diety jogurt naturalny, twaróg oraz jajka. Jeśli sięgasz po produkty zbożowe, np. płatki, makarony czy pieczywo, unikaj produktów razowych, a wybieraj raczej pszenne.

Złamania kości a dieta w rekonwalescencji Ocena: 3.6/5 Ilość głosów: 5