Ciecierzyca, zwana inaczej cieciorką lub grochem włoskim, cechuje się wieloma właściwościami prozdrowotnymi. To właśnie z niej przyrządza się pyszny hummus, który ostatnio zyskuje na popularności także w Polsce. Niektórzy utrzymują, że cieciorka jest również świetnym afrodyzjakiem. Gdzie ją kupić i jak ją przyrządzić?


Ciecierzyca – przepis na zdrowie

Ciecierzyca to roślina strączkowa, którą od wieków używano na obszarze państw Morza Śródziemnego i Bliskiego Wschodu. Ta drobna roślina strączkowa jest bardzo korzystna dla naszego zdrowia. Ziarenka cieciorki zawierają sporą ilość białka o dużej wartości odżywczej. Posiłek złożony z kaszy i ciecierzycy może świetnie zastąpić danie mięsne. Wegetarianie mogą w ten sposób uzupełnić zapas pełnowartościowych protein. Ziarna grochu włoskiego zawierają także dużo żelaza, które zapobiega anemii.


Na zły cholesterol

Jedzenie ciecierzycy może przyczynić się do zbicia zbyt wysokiego poziomu „złego” cholesterolu w organizmie. Tym samym, drobne ziarenka wpływają na właściwe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Tak korzystne właściwości ujawniają się najprawdopodobniej ze względu na obecność błonnika w każdym groszku. Dzięki niemu poprawia się także praca jelit, co wpływa na lepsze trawienie. Ważnym składnikiem są także antyoksydanty, które przeciwdziałają procesom starzenia i wzmacniają serce.


ciecierzyca to smaczne warzywo strączkowe


Sałatka z ciecierzycą przeciw cukrzycy

Cieciorka ma niski indeks glikemiczny, dlatego jest świetna dla diabetyków i osób odchudzających się. Ponadto w wielu badaniach wykazano, że to drobne warzywko pomaga usunąć zbyt dużą ilość trzewnej tkanki tłuszczowej oraz obniżyć poziom odporności na insulinę. Warto pamiętać o tym, że błonnik obecny w cieciorce pozwala ograniczyć wchłanianie cukru do krwi.


Ciecierzyca – gotowanie

Aby dobrze przygotować cieciorkę, należy najpierw odmierzyć odpowiednią ilość ziaren i zalać je zimną wodą. Ciecierzyca powinna moczyć się ok. 10 godzin – wtedy będzie najsmaczniejsza. Zwykle wprawne kucharki zalewają ziarna wieczorem i używają ich rankiem. Po odczekaniu odpowiedniego czasu groch należy przepłukać zimną wodą. Dopiero wtedy można ziarenka wrzucić do wrzątku i rozpocząć gotowanie. Garnek należy zdjąć z ognia, gdy groch stanie się mięciutki. Zwykle proces rozmiękczania przeciąga się do 1,5 godziny. Co ciekawe, wodę w trakcie gotowania można wymieniać. Robi się tak, by usunąć zanieczyszczenia pozostawione przez ziarenka.Trzeba jednak pamiętać o tym, że grochu nie solimy!


Najlepsze przepisy na dania z ciecierzycą

Cieciorkę można kupić w dwóch wersjach. Albo jako ziarenka przeznaczone do gotowania, albo odpowiednio przyrządzoną w puszkach (ta druga wersja nadaje się do natychmiastowego spożycia). Zwykle ciecierzycę dodaje się do zup, sosów, past, kremów lub innych gęstych potraw. Ziarna świetnie sprawdzają się jako uzupełnienie grillowanych warzyw lub różnego rodzaju sałatek. Niektórzy ciecierzycę dodają do deserów, np. ugotowany groch obtaczają w cukrze lub w czekoladzie. Bardzo smaczną potrawą jest także cieciorka z tuńczykiem i granatami.

Źródło zdrowia - wartości odżywcze ciecierzycy Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1