Wiele krzywd pozostaje niewidocznych na zewnątrz. Największe dramaty rozgrywają się z dala od oczu innych. W ciszy. W samotności. Czasem wydaje się, że najgorsze minęło, że wszystko jest dobrze, lecz pojawiają się bodźce drażniące bliznę, przywołujące koszmarne wspomnienia. Ta blizna nazywana bywa traumą. Jak sobie z nią radzić?


Co to jest trauma?

Termin trauma bywa nadużywany, szczególnie że pojawia się jako określenie wszystkich nieprzyjemnych wydarzeń. Nawet tych błahych. Tymczasem słowo "trauma" pochodzi z języka greckiego, gdzie oznacza ono ranę. Polskim odpowiednikiem jest natomiast uraz. Przeżyty szok, uraz psychiczny może doprowadzić do poważnych zaburzeń. Niektóre źródła definiują traumę jako ekstremalny stres o wzmożonej sile i zakresie działania. Przykładem takich wydarzeń mogą być: wojny, porwania, gwałty, przemoc w rodzinie, wypadki drogowe, katastrofa samolotu, klęski żywiołowe.


W trakcie traumy dochodzi do:

- kompletnego poczucia nierealności,

- wyostrzenia zmysłów,
- zmiany postrzegania,
- automatycznych ruchów,
- odrętwienia emocjonalnego,
- poczucia zwolnionego upływu czasu,
- powrotu odległych wspomnień,
- psychicznego zerwania więzi ze swoim ciałem i umysłem.


Jak sobie radzić z traumą?

Każdy uraz jest poczuciem straty. Tracisz cząstkę siebie, popadasz w smutek, poczucie beznadziejności i krzywdy. Może nawet uważasz, że życie straciło sens. W procesie zdrowienia istotną rolę odgrywa kondycja organizmu. Nie poddawaj się. Dbaj o siebie. Znajdź czas na relaks i odpoczynek. Unikaj sytuacji stresujących i staraj się wysypiać. Nie zapominaj także o drobnych czynnościach, które lubiłaś robić. Dbaj o racjonalne posiłki, a zyskasz energię na cały dzień i zmniejszysz wahania nastroju. Zrezygnuj z picia alkoholu, ponieważ może on pogłębiać stany depresyjne, nasilać uczucie niepokoju i izolacji.


Chociaż po dramatycznych przeżyciach wiele osób unika kontaktów ze znajomymi i usuwa się z życia towarzyskiego, specjaliści radzą, aby nie zamykać się na innych. Spotkania z ludźmi pomagają radzić sobie z traumą i odzyskać równowagę. Ważne jest również rozmawianie o tym co czujesz z zaufaną osobą – siostrą, mamą, przyjaciółką, partnerem.


Według psychologów uporządkowany rytm dnia pomaga radzić sobie z traumą. Ustal godziny posiłków i staraj się ich przestrzegać. Zaplanuj pory spaceru, ćwiczeń, pracy, czynności domowych, zakupów. W twoim grafiku powinny znaleźć się także spotkania towarzyskie i relaks. Staraj się znaleźć aktywności, które zajmą twój umysł i sprawią, że poczujesz się lepiej. Dobre jest wszystko, co pozwala wymazać z pamięci traumatyczne przeżycia.


trauma


Kiedy szukać pomocy u specjalisty?

Aby odzyskać równowagę po potrzeba czasu. Ponadto każdy dochodzi do siebie w swoim własnym tempie. Jeśli jednak minął kolejny miesiąc, a ty nie czujesz się lepiej, zgłoś się do specjalisty.


Oto lista sygnałów, które powinny cię zaniepokoić i skierować do szukania profesjonalniej pomocy:

- cierpisz z powodu z powodu depresji, niepokoju, dotkliwych lęków,

- czujesz emocjonalny paraliż, wyłączenie z grupy, niechęć do nawiązywania kontaktów,
- masz kłopoty z funkcjonowaniem w pracy, szkole, w domu,
- unikasz wszystkiego, co przywołuje wspomnienia i skojarzenia z traumą,
- dręczą cię koszmary, flashbacki, przerażające wspomnienia.


Trauma to proces gojenia rany, składający się poszczególne etapy. Jeśli potrzebujesz płakać, nie wstydź się, wylej z siebie żal, smutek, gorycz. Pozwól sobie na żałobę. Przyjmuj wszystkie emocje, które pojawią się w tym czasie. Nie osądzaj siebie, nie krytykuj, odczuwaj wszystko bez poczucia winy.

Życie po traumie - jak sobie poradzić? Ocena: 4/5 Ilość głosów: 2